Evaluation of Supervised Professional Practices: Analysis of Reports and their Relevance in University Education

Authors

  • Matilde Duarte de Krummel Universidad Autónoma de Asunción, Paraguay
  • Chap Kau Kwan Chung Universidad Autónoma de Asunción, Paraguay
  • Carlos Rafael Riquelme Benítez Universidad Americana, Paraguay
  • Claudia Alejandra Jaime Rodas Universidad Autónoma de Asunción, Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.26495/erc.2854

Keywords:

Supervised professional internships, university, evaluation

Abstract

The objective is to present an overview of the experience of university students from a private university in Paraguay during their curricular internships. It was based on a qualitative, transversal, exploratory and descriptive approach. 13 reports of student internships from a private university in Paraguay were analyzed for convenience, 2024. Reports of student internships that have been approved by the corresponding coordination of the Audiovisual Communication career, and from the year 2023, were included. Data collection was carried out through a checklist with four components and 13 items. The analysis revealed that 62% of the interns were women. All the companies where they carried out their internships belong to the services sector, with 77% private capital. 92% of the reports clearly presented the mission and organizational structure. All students held operational positions related to their career and 69% highlighted general knowledge of the area as a significant contribution to their development. It is concluded that professional practices are developed effectively, with the support of coordinators and tutors, highlighting the opportunities and their contribution to professional training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior, ANEAES (2021) Modelo Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. Criterios de calidad para las carreras del área de Ciencias Comerciales. ANEAES.

Alegre, M., & Silva, C. (2020). Las prácticas de enseñanza en la Educación Superior: Análisis didáctico de las jornadas institucionales en el I.E.S. de Puerto Tirol – Chaco, Argentina. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(39), 287-304. https://doi.org/10.21703/rexe.20201939alegre17

Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica (6° ed.). Editorial Episteme.

Beneitone, P., González, J. y Wagenaar, R. (2014). Tuning América Latina. Meta-perfiles y perfiles. Una nueva aproximación para las titulaciones en América Latina. Universidad de Deusto. http://www.deusto-publicaciones.es/deusto/pdfs/tuning/tuning71.pdf

Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Maletá, M. M., Siufi, G., y Wagenaar, R. (Eds.) (2007). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina. Informe Final - Proyecto Tuning - América Latina 2004 a 2007. Universidad de Deusto. http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf

Bizarro, W., Sucari, W. & Quispe-Coaquira, A. (2019). La evaluación formativa en el marco del enfoque por competencias. Revista Innova Educación, 1(3). https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45

Cárdenas, J. C., Torres, E. R., & Zevallos, V. (2023). Pasantías y Calidad educativa en la Provincia de Tarma. Tarama, 1(1), 18-27. https://doi.org/10.61210/rct.v1i1.22

Carrasco, Y. L., Lopez-Cuadra, Y. M., Mori, R., Alvarado, J. C., & Morales, M. (2023). Challenges of comprehensive training in engineering schools. Universidad, Ciencia y Tecnología, 27(118), 99-108. https://doi.org/10.47460/uct.v27i118.691

CONES. Resolución CONES CE N°98 del 11 de marzo de 2024, “Por la cual se aprueba el formulario para el registro de información de las prácticas supervisadas de estudiantes de carreras de pregrado, grado y programas de postgrado en el área de ciencias de la salud”. https://cones.gov.py/2024/03/12/

Correa, R., Lora Gómez, L., Gómez Rodríguez, L. M., Juan Paulo, O. V., & Ruiz, M. E. (2020). Pasantía. https://www.metarevistas.org/Record/metarevistapublica_areaandina_documentosdetrabajoareandina_90_article_1625/Description#tabnav

Espinoza, V. B. (2022). Incidencias de las pasantías o prácticas profesionales en la formación universitaria de la Universidad Nacional de Asunción, Paraguay. Revista Científica en Ciencias Sociales, 4(1), 23-32. https://doi.org/10.53732/rccsociales/04.01.2022.23

Fernández, N. (2019). La implementación de las pasantías en las escuelas técnicas: un estudio de casos en la provincia de Neuquén. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 1(30), 201-218. https://doi.org/10.37177/unicen/eb30-272

Hernández, R. (2023). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. https://www.bibliotecadigitaldebogota.gov.co/resources/3650023

Gairín, J. (2010). La Evaluación del Impacto en Programas de Formación. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8 (5), 19-43. https://revistas.uam.es/reice/article/view/4724

Garcia, Y., & Firpo, A. (2023). La pasantía supervisada y la propuesta pedagógica a partir de la gamificación. e-Mosaicos, 12(30). https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2023.74374

Germán, A. (2020). Acompañamientos pedagógicos y pasantías profesionales: una buena experiencia en universidades dominicanas. Educación Superior, 18(28), 95–114. https://doi.org/10.56918/es.2019.i28.pp95-114

Ledezma, D. R. (2021). Incidencia de las pasantías en el perfil del profesional contable. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 4626-4639. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.645

Pérez, J., Marín-González, F., & Mercado, C. (2019). Factores asociados al desarrollo de las pasantías industriales en instituciones universitarias. [Tesis de grado]. Universidad de La Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/5290

Poma, M. A. (2021). Propuesta de ley para regular las pasantías en la carrera de derecho. Revista Tribunal, 1(1), 13-36. https://doi.org/10.59659/revistatribunal.v.1i1.1

Salvioni-Durañona, T. M. (2020). Accounting: similarities and differences between the curricular failures of the national University of Asunción and the Autonomous National University of Mexico. Población y Desarrollo, 26(50), 96-105. https://doi.org/10.18004/pdfce/2076-054x/2020.026.50.96-105

Sabala, M. C., Rentería, E., & Díaz, F. (2022). Tendencias en la investigación sobre las prácticas profesionales en educación superior: revisión sistemática desde la psicología organizacional y del trabajo -POT. Psicogente, 25(47), 1–25. https://doi.org/10.17081/psico.25.47.4835

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed). Bogotá: ECOE

Toro, R., Romero, E., Arrocha, A., Acosta, F., Farnum, F., & Añino, Y. (2022). Pasantías virtuales y a distancia en posgrados de ciencias de la información. Investigación y Pensamiento Crítico, 10(3), 28–32. https://doi.org/10.37387/ipc.v10i3.324

Published

2024-10-06

Issue

Section

Ciencias sociales

How to Cite

Evaluation of Supervised Professional Practices: Analysis of Reports and their Relevance in University Education. (2024). Epistemia Revista Científica, 8(2), 1-13. https://doi.org/10.26495/erc.2854