Directive Leadership and Teacher Performance in Education: A Case Study of a Peruvian University

Authors

  • Natalia Enrriqueta Arias Solis Universidad César Vallejo

DOI:

https://doi.org/10.26495/erc.2763

Keywords:

Leadership, teacher, performance, higher education, quality of education

Abstract

Regardless of the scale of an organization and economic fluctuations, none of its activities and efforts are exempt from the impact of leadership, which plays a crucial role in its trajectory and resilience in the face of constant change. In this context, the study aimed to determine the relationship between leadership and teacher performance in the educational field, based on a case study conducted at a Peruvian university. The primary objective of this study was to optimize the quality of university education by evaluating the style of leadership and administrative management, with the goal of generating a positive long-term impact on all stakeholders within the organization. The research adopted a correlational, quantitative approach with a non-experimental design. A sample of 55 university teachers was established, and data were collected through a questionnaire. This instrument facilitated the collection of statistical data, which were subsequently analyzed. The reliability of the questionnaire, measured by the Cronbach's alpha coefficient, was 0.979 and was validated by academics with doctoral degrees and experts in the field. The research thus gathered significant data, which, after processing, indicated a direct relationship between the role of leadership and the performance of teachers. It also showed how teachers, when exposed to a certain type of leadership, tend to improve their performance and enhance the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonzo, L., León, K. & Avendaño, C.E. (2023). El liderazgo directivo en el proceso educativo. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(28), 698–711. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.548.

Becker, G. (1993). Human capital: A theoretical and empirical analysis, with special reference to education. University of Chicago Press.

Cárdenas, G. (2016). Influencia Del Liderazgo Directivo en el Desempeño Laboral del personal de una Institución Pública en la Ciudad de Quito en el segundo semestre del año 2015 [Tesis de Maestría]. Repositorio de la Universidad Tecnológica Equinoccial.

Contreras-Carreto, N.A. & Ramírez-Montiel, M.L. (2019). Problemas de liderazgo en la alta dirección de instituciones de salud. Cirugía y Cirujanos, 88(4), 526–532. https://doi.org/10.24875/ciru.19001413.

Córdova, E., Rojas, I. & Marín, S. (2021). El liderazgo directivo de las instituciones educativas: una revisión bibliográfica. Conrado, 17(80).

Day, C. & Sachs, J. (2004). International handbook on the continuing professional development of teachers. Open University Press.

Domingos, A., Rodríguez, A. & Sola, J. (2019). Directive leadership: a permanent challenge in the School of Teachers of the Future in Benguela (Angola). Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(1), 43–54. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i1.2607

Espino Wuffarden, J. E., Morón Hernández, J. L., Huamán Munares, L. K., Soto Saldaña, B. N., & Morón Hernández, L. E. (2023). El desarrollo de la calidad educativa en educación superior universitaria: Revisión sistemática 2019-2023. Comuni@cción: Revista De Investigación En Comunicación Y Desarrollo, 14(4), 348–359. http://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.14.4.876

Ferreira, R. I. (2021). El liderazgo directivo en la gestión escolar. Comparación de casos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 7219–7238. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.841

Heredia, Y., & Sánchez, A. (2013). Teorías del aprendizaje en el contexto educativo. Editorial Digital Tecnológico de Monterrey. http://hdl.handle.net/11285/621390

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación Científica. Sexta Edición, Mc Graw Hill Education. México DF.

House, R., Javidan, M., Hanges, P. & Dorfman, P. (2002). Understanding cultures and implicit leadership theories across the globe: an introduction to project GLOBE. Journal of World Business, 37(1), 3–10. https://doi.org/10.1016/S1090-9516(01)00069-4

Jáuregui, J. del C., Chávez, P.E, Menacho, I., Ramírez, L.L., & Romero, E.J. (2022). El liderazgo directivo y desempeño docente en la educación básica regular. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(23), 648–658. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.365

Kerlinger, F. & Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de investigación en ciencias sociales (4ª ed.). McGraw-Hill.

Méndez-Morse, S. (1992). Leadership characteristics that facilitate school change. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory. [En línea]. Disponible en: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED370215.pdf

MINEDU (2020a). Marco del Buen Desempeño Directivo. [En línea]. Disponible en https://hdl.handle.net/20.500.12799/5182

MINEDU (2020b). Marco del Buen Desempeño Docente. [En línea]. Disponible en: http://www.minedu.gob.pe/pdf/ed/marco-de-buen-desempeno-docente.pdf

MINEDU (2024). Guía rápida del presupuesto para Universidades Públicas 2024. [En línea]. Disponible en: https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/6413313/5616928-guia-rapida-del-presupuesto-para-universidades-publicas-2024%282%29.pdf

Montañez, A.P., Palumbo, G.B, Ramos, R.V. & Ramos, P.M. (2022). Estilos de liderazgo en organizaciones educativas: aproximaciones teóricas. Revista Venezolana de Gerencia, 27(97), 170–182. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.97.12

Ordoñez, C., Castillo, D., Ordoñez, A. & Orbe, M. (2020). Liderazgo directivo y desempeño docente: Abordaje desde el ámbito legal ecuatoriano. Journal of business and entrepreneurial studies, 4(1). http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=573661266016

Ortiz, A. (2013). Modelos Pedagógicos y Teorías del Aprendizaje. Ediciones de la U.

Peche, J., Cortéz, N. & Merino, T. (2023). Liderazgo directivo en clima institucional: una revisión sistemática. Revista: Investigación & Negocios. 16(28), 121–127. https://doi.org/10.38147/invneg.v16i28.237

Rejai, M. & Phillips, K. (1997). Leaders and Leadership. An Appraisal of Theory and Research. Preager Publishers.

Rodríguez, E. (2017). Micropolítica escolar y el liderazgo directivo en la escuela. Revista Educación, 41(1), 1–14. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i1.21407

Rosales-Eguía, M.A, Bullón-Solís, O., & Valero-Palomino, F.R. (2022). El Liderazgo directivo en la educación básica de la región latinoamericana. Puriq, 4, e325. https://doi.org/10.37073/puriq.4.325

Salkind, N. (2017). Exploring research (9th ed.). Pearson

Shavelson, R.J. & Stern, P. (1981). Research on teachers' pedagogical thoughts, judgments, decisions, and behavior. Review of Educational Research, 51(4), 455–498. https://doi.org/10.2307/1170362

Simbron-Espejo, S.F, & Sanabria-Boudri, F.M. (2020). Liderazgo directivo, clima organizacional y satisfacción laboral del docente. CIENCIAMATRIA, 6(1), 59–83. https://doi.org/10.35381/cm.v6i10.295

Vega, M. (2018). Liderazgo directivo y desempeño docente en la Institución Educativa Pública “José Abelardo Quiñones Gonzales”. Ayacucho, 2017. [Tesis de Maestría]. Repositorio Universidad Nacional de Trujillo.

Yangali, J.S & Torres, G.C (2020). Liderazgo directivo y su impacto en el aprendizaje estudiantil en instituciones educativas. INNOVA Research Journal 5(3), 58–75. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.1.2020.1579

Downloads

Published

2024-08-26

Issue

Section

Ciencias sociales

How to Cite

Directive Leadership and Teacher Performance in Education: A Case Study of a Peruvian University. (2024). Epistemia Revista Científica, 8(2), 1-14. https://doi.org/10.26495/erc.2763